The experiment: Producing while designing or vice versa – no-waste-food-sculptures – we´re getting prepared for our participation at the German Pavillon, Biennale Venedig 2023
The-Making-Of-90-Minuten-Werkstatt:
Material (ein wenig Obst), Werkzeuge (einige formschöne Messer), Personal (ungelernte Formschaffende), Moral (modest, no waste, upgrade, serving)
Studierende: Philipp Adam, Moritz Faul, Jonas Genzler, Isabella Jugueta, Felix Justinger, Lea Koslowski, Lars Lapp, Julia Möckl, Julius Puzicha, Julian Rauenschwender, Thivana Ratnakumar, Tobias Trimborn, Aaron Welzbacher, Jakob Wilmers
The Disorder of the Dining Table (Sarah Wiggleworth und Jeremy Till, 1997)
1. Der gedeckte Tisch: Eine architektonische Ordnung von Ort, Status und FUnktion.Ein eingefrorener Augenblick der Perfektion.
2. Das Mahl: Die Nutzung unterläuft die scheinbare Stabilität der architektonischen Ordnung, Spuren des Gebrauchs im Verlauf des Essens.
3. Der Abdruck: Ein schmutziges Tischtuch als Zeuge der Unordnung. Ein Palimpsest von Raum und Zeit.
Sarah Wiggleworth schreibt :…A led chef like Jamie Oliver treats recipes with irreverence, using approximate measures and altering them according to available ingredients and his personal fancy. Pleasure, ressourcefulness, invention and opportunism are the characteristics of the relaxed cuisine. (…) By analogy, there is a kind of architecture which does not slavishly adhere to predetermined specifications, materials or techniques; rather it uses these as a base from which to invent, and is similarly oppertunistic, irreverent, organic and approximate. (Food+Architecture, Karen Frank (Ed.), 2003, Sarah Wigglesworth, Cuisine and Architecture, S.104)
Das Stillleben zeigt die Gleichzeitigkeit von Lebendigkeit und Vergänglichkeit. Die aus dieser Analogie erkannte Möglichkeit, den flüchtigen Moment wertzuschätzen, zu inszenieren oder als eine unbewusste Inszenierung zu erkennen erlaubt ein Innehalten, Betrachten des eigenen Tuns als Reihung von Momenten, Situationen wahrer Schönheit.